Hogyan böjtöljünk? A böjt alapjai

Ebben a hogyan videóban a böjt alapjairól beszél a dietetikus:

  • milyen böjt típusok léteznek
  • hogyan böjtöljünk ezeket használva
  • meddig böjtöljünk
  • miért böjtöljünk
  • kinek nem ajánlott a böjtölés

A böjt egészségfokozó eszköznek is nagyon jó. A böjt tulajdonképpen azt jelenti, hogy nem eszel és iszol semmilyen kalóriát tartalmazó ételt és italt (ez tulajdonképpen a teljes böjtöt jelenti).

Szárazböjt

Létezik az úgynevezett száraz böjt is, amely abban különbözik a teljes böjttől, hogy ekkor még folyadékot sem szabad fogyasztani. A dietetikus ezt nagyon veszélyesnek tartja, hiszen a folyadék elengedhetetlen a szervezet számára, így ezt nem javasolja.

Ha mindenképp böjtölni szeretne valaki, akkor fontos, hogy sok folyadékot fogyasszon a böjt alatt és ez leginkább víz legyen. Az első hogyan böjtöljünk hogyan videóban kitért arra a dietetikus, hogy milyen italokat ne fogyasszunk a böjt alatt. Mindenképp nézd meg azt a videót is, ha még nem tetted meg.

Léböjt

A dietetikus szerint ez nem tekinthető igazi böjtnek, mert ekkor zöldség- és gyümölcsleveket fogyasztunk, ami tele van kalóriával és megemeli a vércukorszintet.

Dánieli böjt

Ilyenkor több hetes időszakra lemondunk bizonyos élelmiszerekről (pl. húsokról, alkoholról, stb…), de a dietetikus ezt sem tekinti valódi böjtnek.

Időszakos böjtök

Időtartam szerint megkülönböztethetünk időszakos, 24 órás és 36 órás böjtöt is. Az időszakos böjt (angolul intermittent fasting) egy nem folyamatos böjtöt takar, ahogy a nevéből is látjuk. A leggyakoribb felosztása: 18 órán keresztül nem eszel semmit, majd a következő 6 órás időintervallumban megengedett az evés.

A böjt alatt fontos a sópótlás (nátriumpótlás). Ha 3 napnál tovább tart a böjt, akkor vitamin- és ásványi-anyag pótlására hívja fel a figyelmet a dietetikus. Fontos, hogy fokozatosan építsük fel a böjtölést, ne akarjuk első alkalommal túl hosszú ideig kísérletezni, inkább először pár napig tartson, majd fokozatosan növelhetjük az időtartamot.

A böjtölés jobb fizikai- és mentális teljesítőképességhez vezethet, fejleszti az önuralmat.

Nem ajánlott böjtölni várandósság és szoptatás idején, étkezési zavarok esetén, gyermekeknek, illetve sovány egyéneknek sem, valamint bizonyos gyógyszerek szedése és betegségek fenállása esetén sem, de erről a kezelőorvossal kell egyeztetnie a betegnek.

Minderről részletesebben szó van az alábbi hogyan böjtöljünk videóban.